CO ZROBIĆ, GDY NAJEMCA NIE PŁACI CZYNSZU?
Wynajem mieszkania obcej osobie zawsze wiąże się z odrobiną ryzyka. W większości przypadków obie strony robią wszystko, by wywiązać się z podpisanej umowy, jednak zdarzają się sytuacje, w których lokator zaczyna unikać płacenia czynszu. Co wtedy może zrobić właściciel mieszkania, by wyegzekwować należne mu pieniądze? Podpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Do regularnego płacenia czynszu obliguje najemcę nie tylko podpisana z właścicielem nieruchomości umowa, ale też kodeks cywilny. Mówi on, że uiszczanie opłaty jest obowiązkiem lokatora. Umowa najmu natomiast określa wysokość tego czynszu, okres rozliczeniowy i termin płatności.
KIEDY MOŻNA WYMÓWIĆ UMOWĘ NAJMU?
W przypadku, kiedy płatności nie są regulowane na czas, właściciel mieszkania ma prawo wymówić umowę najmu, ale tylko pod warunkiem, że najemca nie płaci przez 3 pełne okresy rozliczeniowe. Jeśli umówiliśmy się na rozliczenie za okres dłuższy niż miesiąc, wówczas lokatorowi przysługują 3 miesiące wypowiedzenia, poczynając od końca kwartału kalendarzowego. W przypadku płatności comiesięcznych, wypowiedzenie również wynosi miesiąc, licząc od końca danego miesiąca. Natomiast, gdy lokator płaci częściej niż raz w miesiącu, wypowiedzenie wynosi 3 dni.
WEZWANIE DO ZAPŁATY
Właścicielowi nieruchomości przysługuje także możliwość wezwania do zapłaty zaległych i bieżących płatności. Trzeba to zrobić w formie pisemnej. Na dokumencie powinien znaleźć się także miesięczny termin na spłatę zaległości. Dopiero po tym czasie, można prawomocnie wymówić umowę najmu.
EKSMISJA
Jednak, co jeśli mimo wymówienia umowy, najemca nie chce się wyprowadzić. W takiej sytuacja można złożyć do sądu sprawę o przeprowadzenie eksmisji. Po uzyskaniu wyroku, należy przekazać go do komornika, który wykona eksmisję. Trzeba jednak pamiętać, że, poza nielicznymi wyjątkami, polskie prawo nie przewiduje możliwości eksmisji na bruk. Oznacza to, że lokator musi mieć lokal zastępczy wyznaczony albo przez sąd, albo znaleziony przez gminę lub samego siebie. Brak takiego lokalu oznacza, że nie można usunąć krnąbrnego najemcy z naszego mieszkania.
JAK ODZYSKAĆ ZALEGŁY CZYNSZ?
Składając pozew o zapłatę zaległego czynszu, właściciel nieruchomości ma prawo wystosować go do wszystkich sygnatariuszy widniejących na umowie najmu lub tylko wybranych. Pozwać można również osoby, które nie podpisały umowy, ale widome jest, że mieszkały lub mieszkają w danym lokalu.
Istnieje także możliwość zastawu na rzeczach ruchomych, jeśli osoba zalegająca jest niewypłacalna. Dotyczy to wszystkich przedmiotów wniesionych przez najemcę do mieszkania z wyjątkiem: urządzeń i przedmiotów, które są niezbędne do codziennego funkcjonowania lokatorów, rzeczy służących do pracy majątkowej lub nauki, zapasów żywności oraz przedmiotów, które można sprzedać jedynie znacznie poniżej wartości, a które mają dla najemcy znaczenie użytkowe. Pozostałe ruchomości zostaną sprzedane podczas egzekucji sadowniczej.
CZEGO WŁAŚCICIELOWI ROBIĆ NIE WOLNO?
Sytuacja, w której najemca nie płaci czynszu i nie ma zamiaru się wyprowadzić z pewnością jest trudna dla właściciela mieszkania i budzi dużo skrajnych emocji. Nie pozwólmy sobie jednak na żadne radykalne kroki, bo może się to dla nas źle skończyć. Należy pamiętać, że właściciel nie ma prawa do wymiany zamków w lokalu i wyniesienia pod nieobecność lokatora jego rzeczy. Grozi to pozwaniem o odszkodowanie. Ponadto zakazane jest odcinanie najemcy mediów, które są na niego zapisane, a także wody, gazu i prądu. Może zrobić to wyłącznie dostawca, o ile najemca nie płaci rachunków lub instalacja w mieszkaniu jest uszkodzona i wymaga naprawy.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.