JAK DOBRZE PRZYGOTOWYWAĆ NIERUCHOMOŚĆ NA SPRZEDAŻ?
Ogłoszenie ma jeden cel, zwrócić uwagę jak największej ilości odbiorców na konkretną ofertę, oraz skłonić ich do działania. W przypadku nieruchomości, jest to konkretna czynność, pragnienie obejrzenia mieszkania. Jeśli zatem klient wyrazi zainteresowanie naszą ofertą i zadzwoni, aby spytać o możliwość obejrzenia wymarzonej nieruchomości, nie można tego zepsuć. Chyba, że kompletnie nie zależy nam na czasie, zysku i pieniądzach.
Właściwa prezentacja nieruchomości jest jednym z kluczowych czynników podczas sprzedaży mieszkania lub domu. Jeśli klient polubi miejsce, które planujemy sprzedać, jest o wiele większe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zakup naszej nieruchomości. Głównie chodzi o wytworzenie właściwej atmosfery i dobrego wrażenia, czyli wszystkiego tego, co buduje pozytywny wizerunek. W poprzednim artykule szerzej opisałam o nowoczesnych technikach sprzedaży, które opierają się na home brandingu. W tym skoncentruję się głównie na temacie dotyczącym prezentacji nieruchomości, oraz przedstawię praktyczne sposoby przygotowania nieruchomości do sprzedaży.
Efekt pierwszego wrażenia
Każdy z nas ma tylko jedną szansę, aby zaprezentować siebie od jak najlepszej strony. Podobnie jest z nieruchomością. Jeżeli pierwszą rzeczą, którą zobaczy klient będzie odpadający tynk, grzyb na ścianie i do tego zepsuty zamek, z dużym prawdopodobieństwem nie zdecyduje się na transakcję.
Jak się zatem do tego skutecznie przygotować? Podstawową rzeczą jest odświeżenie nieruchomości. Nie zawsze konieczny jest całkowity remont mieszkania lub domu, czasami wystarczy samo rozjaśnienie kilku pomieszczeń, oraz wyczyszczenie zabrudzeń. Przydatne są ku temu różne preparaty woskujące, dzięki którym meble ładniej odbijają światło, a sama przestrzeń wydaje się o wiele bardziej zadbana.
Jeżeli jednak ściany są dość poważnie uszkodzone, warto pomalować mieszkanie. Nie zalecam stosowania tapet, lepiej się sprawdzają farby o ciepłych barwach, najlepiej w jasnych kolorach. Chodzi tutaj głównie o efekt świeżości, czystości i przestronności pomieszczenia.
Problemem wielu sprzedających podczas przygotowania nieruchomości do sprzedaży jest brak obiektywizmu. Szczególnie, gdy dotychczas sami mieszkali w nieruchomości, którą planują sprzedać. Pewne mankamenty nie jest łatwo samemu dostrzec w przestrzeni, w której żyje się na co dzień. Warto w takim przypadku skonsultować się ze specjalistą, lub chociaż spytać znajomych, co wymagałoby naprawy. A trzeba zwrócić uwagę na wiele rzeczy: sprawność uchwytów w szufladach, zamków, drzwi, okien itd. Na naszą niekorzyść będą także działać wszelkie ubytki w podłogach i ścianach, które warto przed sprzedażą uzupełnić.
Jeżeli już wszystko zostanie naprawione, a nieruchomość jest w stanie odświeżonym i rozjaśnionym, należy posprzątać mieszkanie. Najlepiej usunąć z miejsca wszystkie spersonalizowane drobiazgi, takie jak zdjęcia, pamiątki, czy nagrody. Należy też zwrócić uwagę na porządek w szafach. Dobrze jest przy tym poukładać schludnie książki i ubrania. Dzięki temu, nie tylko kupujący poczuje się lepiej w posprzątanej przestrzeni, ale także sam sprzedawca wywrze na nim o wiele lepsze wrażenie.
Szczególną uwagę podczas sprzątania nieruchomości powinno się zwrócić na łazienkę. Nic nie działa bardziej odpychająco niż nie umyta toaleta, czy zabrudzony zlew lub wanna. Warto podczas sprzątania posłużyć się zapachowymi preparatami, które sprawią, że pomieszczenie będzie sprawiało wrażenie świeższego i czystszego.
W jaki sposób optycznie powiększyć mieszkanie?
Niezależnie od metrażu nieruchomości, każdemu klientowi zależy, aby pomieszczenia były przestronne i duże. Trzeba mieć świadomość, że każdą przestrzeń można optycznie zarówno powiększyć, jak i pomniejszyć Tutaj największą rolę odgrywa ustawienie mebli, ich charakter, oraz gra światłem.
Zupełnie niewskazane jest zagęszczenie mebli w pokoju. Jeżeli jest ich za dużo, działamy jedynie na naszą szkodę, gdyż pomieszczenie sprawia wrażenie małego i nieustawnego. Konieczna wtedy jest reorganizacja ustawienia mebli, a nawet usunięcie części z nich pomieszczenia. Nie chodzi też o to, aby pozbywać się wszystkiego, bo puste pomieszczenia wcale nie robią lepszego wrażenia. Większość deweloperów ma świadomość, że mieszkania umeblowane o wiele lepiej się sprzedają.
Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest wystrój poszczególnych pokoi. Małe zmiany mogą totalnie zmienić charakter pomieszczenia. W ofercie sklepów jest wiele dekoracyjnych tkanin, czy narzut, którymi można przykryć zniszczone kanapy, lub stoły, aby nadać im nowego, niepowtarzalnego charakteru.
Aby pokój wydawał się jeszcze bardziej przestronny, bezpieczniej będzie ozdabiać pomieszczenie tkaninami w jasnych, ale ciepłych i pastelowych kolorach. Liczy się przede wszystkim kreatywność sprzedającego, ale też przydatna będzie znajomość współczesnych trendów i mody.
Ostatnią rzeczą, która może nam sprzyjać podczas sprzedaży jest światło. Pomieszczenie oświetlone automatycznie staje się większe, dlatego warto odsłonić firanki w oknach. Jeżeli jednak kupujący mają chęć, aby obejrzeć mieszkanie wieczorem, warto, poza głównym światłem, posłużyć się mniejszymi lampkami w pokoju. Umiejętne ustawienie światła sprawi, że pokój nabierze indywidualnego i klimatycznego charakteru, co z pewnością spodoba się naszym klientom. Dzięki tym działaniom nie tylko odróżnimy się od konkurencji, ale także zostaniemy lepiej zapamiętani. Stąd niedługa droga do udanej i zyskownej transakcji.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.