Biuro nieruchomości które wybrać?
Kiedy właściciel domu lub mieszkania decyduje się na jego sprzedaż, towarzyszy mu wachlarz emocji. Być może przeżył w nim najpiękniejsze lata swojego życia, być może każdy kąt przypomina mu o ukochanym człowieku. Rzadko kiedy rozstajemy się z nieruchomościami bez żalu. Dlatego również chcemy otrzymać za ten lokal jak najwięcej pieniędzy - aby te przykre uczucia stały się choć trochę bardziej znośne.
Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których właściciel mieszkania nigdy w nim nawet nie nocował, natomiast ta osoba również chce jak najwięcej zyskać na sprzedaży.
Przychodzi taki moment, że zaczyna się rozglądać za kimś, kto mu w tym procesie pomoże, przygotuje profesjonalną sesję zdjęciową, przeprowadzi prezentacje wśród potencjalnych nabywców, znajdzie najlepszego, dopilnuje wszelkich formalności. W dzisiejszym artykule chciałabym opisać, czym należy kierować się przy wyborze najlepszego biura nieruchomości.
"Niska prowizja? Biorę!"
Niezliczona liczba moich klientów to właściciele mieszkań i domów, które nie zostały sprzedane przez inne biuro nieruchomości w ciągu ostatniego roku, dwóch czy nawet trzech lat. Gdy takie osoby zgłaszają się do mnie z pytaniem “Pani Marto, co jest nie tak z moim domem, że nie chce się sprzedać?”, często jest mi po prostu przykro, że muszę im powiedzieć brutalną prawdę.
Brzmi ona najczęściej tak: z samą nieruchomością jest wszystko w porządku. Biuro nieruchomości, które próbowało dotychczas sprzedać ten dom, zaproponowało niską marżę (np. 2%), za to wystawiło nieruchomość o wiele za drogo, licząc na cud, czyli, że w takiej cenie znajdzie się kupiec. Właściciel, który na cenach nieruchomości się nie zna (w końcu po to zatrudnił agencję!), uwierzył w obietnice agenta, że dana cena jego domu lub mieszkania jest osiągalna. A nie jest.
Jeżeli kupiec będzie miał do wyboru nieruchomość o podobnej powierzchni, w tym samym mieście, wybierze tę drugą, bo będzie np. 10.000 - 50.000 tańsza. I tak będą mijać kolejne miesiące bez sprzedaży.
Co więcej, większość agencji pracuje na tzw. umowach otwartych - pobierają prowizję z dwóch stron. Zapłaci ją zarówno sprzedawca, jak i kupujący, który do ceny nieruchomości będzie musiał również doliczyć marżę dla agencji. A przecież jej nie zatrudniał. Jest to odrzucające dla klienta, który nie czuje się w porządku z dodatkowym kosztem w postaci tej prowizji. Nie wybieraj agencji, która pobiera prowizję również od kupującego. W naszej ocenie nie jest to niezbędne.
Profesjonalne zdjęcia nieruchomości - kupujemy oczami!
Gigantyczną rolę w procesie sprzedaży nieruchomości mają jej zdjęcia. Nie wystarczy pstryknąć kilku ujęć telefonem. Dobra agencja wykona profesjonalny home staging - usunie z kadru zbędne meble, rzeczy i elementy, które odrzucają kupców. Właściciele ich tego nie widzą, ponieważ przez lata zdążyli się przywiązać do konkretnego wyglądu pokoju czy tarasu.
Rzetelne biuro nieruchomości ma w swoich szeregach kompetentną osobę, potrafiącą przygotować wnętrze i otoczenie nieruchomości do sesji fotograficznej oraz wirtualnego spaceru. Uwypukli jej największe atuty oraz pokaże realną wielkość, przestrzeń i klimat.
Są takie nieruchomości, które wymagają drobnych modyfikacji np. zmiany koloru ściany, dołożenia kilku kwiatów, czy innych elementów ożywiających wnętrze (np. owoce na stole w kuchni). Przystosowanie nieruchomości w ten sposób do sesji spowoduje, że jej wartość może wzrosnąć w oczach kupujących nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przekonałam się o tym niejednokrotnie.
Biuro nieruchomości, które bagatelizuje kwestię wysokiej jakości zdjęć oraz nie wykonuje wirtualnego spaceru, nie jest tym, które powinniśmy wybrać do współpracy.
"Jest pierwsza oferta (niższa, niż zakładana) - SPRZEDAJEMY!"
Nie. Dobre biuro nieruchomości nie sprzeda domu lub mieszkania za cenę niższą niż ta, na którą umówił się z właścicielem. Potrafi okazać cierpliwość i nieugiętość w negocjacjach, ponieważ wie, jaka jest realna kwota do osiągnięcia przy każdej pojedynczej nieruchomości. Co więcej, doświadczony agent będzie potrafił ocenić na bazie pierwszej rozmowy, czy potencjalnego klienta będzie rzeczywiście stać na kupno oferowanej nieruchomości. Odrzuci tych, którzy wykauzją słomiany zapał, a jedynie zatrzymają proces sprzedaży.
Podsumowanie
Jeżeli zależy Ci na sprzedaży domu, warto, abyś wybrał biuro, które charakteryzuje się tymi podstawowymi trzema cechami:
- nie bierze najniższej marży, za to cena sprzedaży, którą zaproponuje będzie realną ceną rynkową, a nie zawyżoną. (Płacisz za skuteczność i profesjonalizm);
- fachowo przygotuje nieruchomość do profesjonalnej sesji fotograficznej oraz wykona tzw. wirtualny spacer (kupujemy oczami jeszcze zanim wejdziemy do mieszkania lub domu);
- potrafi bardzo dobrze weryfikować potencjalnych klientów i dotrzymywać umowy cenowej z właścicielem (kwestia doświadczenia).
Sam sobie odpowiedz na pytanie, czy chcesz podjąć współpracę z biurem nieruchomości, które być może oferuje niską prowizję (najczęściej obu stronom), jednak podchodzi do tematu w sposób niekompetentny i nie do końca szczery, czy takie, które jest skuteczne, efektywne i profesjonalne. Co jest dla Ciebie ważniejsze?
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.