Jak wybierać nieruchomość do sprzedaży?
Jednym z głównych zadań agenta nieruchomości jest jak najszybsze znalezienie nowego właściciela mieszkania, domu lub działki oraz sprzedaż lokalu po możliwie najkorzystniejszej cenie. Jednak nie wszystkie nieruchomości są równie przystępne w szukaniu dla nich nowego właściciela. Jako pośrednicy powinniśmy umieć ocenić, który lokal wart jest naszych starań, a który lepiej sobie odpuścić. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, sprzedaży jakich nieruchomości warto się podjąć, a jakich lepiej unikać.
Ocena potencjału nieruchomości na sprzedaż zależy od wielu czynników. Przede wszystkim agent musi być rozeznany w lokalnym rynku i wiedzieć, co aktualnie cieszy się największym popytem. Ponadto bardzo istotna jest lokalizacja danego lokalu, infrastruktura z nim sąsiadująca, no i oczywiście cena. Nie ma bardziej utrudniającego sprzedaż czynnika niż cena nieadekwatna do jakości danej nieruchomości.
Trzeba też pamiętać, że nieruchomość jest najbardziej atrakcyjna przez pierwsze 3 tygodnie od momentu wystawienia jej na sprzedaż. To oznacza, że bardzo ważne jest odpowiednie dobranie strategii marketingowej dla danego mieszkania czy domu już od pierwszych dni wystawienia lokalu do sprzedania.
Co utrudnia sprzedaż nieruchomości?
Jako agenci nieruchomości musimy być wyczuleni na kilka istotnych kwestii, zanim podejmiemy się sprzedaży konkretnej nieruchomości. O tym, że ciężko będzie znaleźć nowego właściciela danego lokalu z pewnością mogą świadczyć wszelkie nieuregulowane kwestie prawne oraz różnego rodzaju zadłużenia. Nie bez znaczenia pozostaje także obecność kredytu hipotecznego. Utrudnieniem może być również kilku różnych współwłaścicieli nieruchomości, zwłaszcza, jeśli nie mają oni jednego stanowiska, co do sprzedaży lokalu lub, co gorsza, między nimi istnieje konflikt w tej sprawie.
Utrudnieniem będzie również nietrakcyjna lokalizacja mieszkania czy domu, a także cena nieadekwatna do jakości, której właściciel nie chce negocjować. Sama osoba właściciela również może utrudniać sprzedaż nieruchomości. Wiele osób nie jest gotowych psychicznie na pozbycie się mieszkania, ale nie jest w stanie o tym powiedzieć głośno. Wyrażają to natomiast w zupełnie inny sposób np. poprzez kwestionowanie propozycji pośrednika lub niezgodą na obniżenie zbyt wysokiej ceny. Piętrzą przeszkody, tylko po to, by nie dopuścić do realizacji transakcji. Jako agenci nieruchomości musimy być wyczuleni na takie działania, a gdy je zaobserwujemy, podejmować otwartą rozmowę.
Czy należy podejmować się sprzedaży każdej nieruchomości?
Jako agenci nieruchomości możemy decydować, w sprzedaż której nieruchomości się zaangażujemy. Oczywiście nie musimy brać wszystkiego, jak leci. Nawet nie jest to wskazane. Zanim podejmiemy współpracę z danym klientem, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw. Sprawdźmy, jaki jest stan prawny i finansowy nieruchomości, poznajmy bliżej klienta i jego oczekiwania, sprawdźmy, czy jest on otwarty na nasze propozycje. Nie zawsze też musimy zrezygnować, kiedy nieruchomość okaże się pod jakimś względem trudna. Większość wyzwań zawsze jest do przeskoczenia, zatem jeśli w głowie pojawiają nam się ciekawe pomysły na przekucie ewentualnych mankamentów mieszkania czy domu w ich atuty, lub widzimy możliwości sprzedaży konkretnej nieruchomości wąskiej grupie docelowej, to zawsze warto spróbować. Kluczem do sukcesu jest w tej sytuacji mierzenie sił na zamiary. Pamiętajmy też, by być w 100% uczciwymi wobec klienta. Jeśli nie widzimy szans na sprzedaż nieruchomości, zawsze lepiej jest powiedzieć to wprost i przedstawić powody, niż angażować się w tego rodzaju współpracę.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.