KUPNO MIESZKANIA KROK PO KROKU – KREDYT I UMOWA CZ. 2
W poprzednim artykule rozpoczęliśmy opisywanie szczegółowego procesu kupna mieszkania i jego poszczególne kroki. Zakończyliśmy na momencie, kiedy to już wybraliście konkretną nieruchomość i pragniecie przejść do finalizacji jej zakupu. Dziś przedstawiamy zatem, jak wygląda dalsza ścieżka – od wyboru wymarzonego mieszkania do stania się jego właścicielem.
UMOWA PRZEDWSTĘPNA
Jeśli już dokonaliście wyboru nieruchomości, a cieszy się ono sporym powodzeniem wśród potencjalnych kupców, warto sporządzić umowę przedwstępną. Kolokwialnie mówiąc, uchroni Was ona przed sprzątnięciem Wam upatrzonego mieszkania sprzed nosa. Jednoczenie jednak obliguje do jego zakupienia. Umowa przedwstępna wymaga również zapłaty zaliczki dla właściciela nieruchomości. Zazwyczaj nie są to wysokie kwoty. Ich wysokość oscyluje w okolicach 1000 zł. Większej stawki mogą natomiast żądać deweloperzy sprzedający nowe mieszkania. Tutaj zaliczki przy umowie przedwstępnej sięgają nawet 10% wartości mieszkania.
CZAS NA KREDYT
Jeśli kupujesz nieruchomość na kredyt, a masz już podpisaną umowę przedwstępną, to teraz jest najlepszy czas na to, by sfinalizować pożyczkę. W zależności od banku droga uzyskania kredytu może być różna, a wszystkie niezbędne informacje uzyskasz w wybranej placówce.
UMOWA ZAKUPU – SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI
Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy sprzedaży – kupna mieszkania, co następuje u notariusza. Prawnik będzie potrzebował od Ciebie jedynie danych osobowych oraz kontaktu do sprzedającego. Wszystko inne załatwi samodzielnie. Po przygotowaniu odpowiednich dokumentów zostaniesz zaproszony wraz z dotychczasowym właścicielem mieszkania na podpisanie umowy. Całość powinna zająć nie więcej niż godzinę. W trakcie spotkania bowiem umowa będzie odczytywana na głos, a następnie sprawdzana przez każdą ze stron.
Wybierając notariusza, warto upewnić się, że zadba on o kompleksową realizację swojej usługi i zajmie się formalnościami dotyczącymi podatku od czynności cywilno – prawnych. Masz bowiem obowiązek go uiścić. Wynosi on 2% od ceny kupowanego mieszkania i większość notariuszy robi to w imieniu swojego klienta.
POZOSTAŁE FORMALNOŚCI
Podpisanie umowy kupna – sprzedaży nieruchomości to dopiero początek załatwiania kwestii formalnych. Pamiętaj, że zaraz po wyjściu od notariusza powinna nastąpić zapłata na rzecz byłego już właściciela mieszkania. Jeśli wziąłeś kredyt to bank wykonuje tę czynność za Ciebie.
Następnie trzeba załatwić kwestię zameldowania, czego dokonasz w urzędzie miasta. Jeśli budynek, w którym kupiłeś nieruchomość należy do TBS-u lub spółdzielni, z nimi także należy podpisać umowę. Przepisać na nowego właściciela należy także takich usługodawców jak wodociągi, elektrownię czy gazownię. Jeśli mieszkanie pochodzi z rynku wtórnego, to te czynności wykonuje się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego liczników, który musi być podpisany przez Ciebie i byłego właściciela.
I już, zakupione mieszkanie jest oficjalnie Twoje. Ale jeśli chcesz w nim komfortowo zamieszkać, to czeka Cię jeszcze kilka istotnych kwestii do załatwienia. O tym jednak w kolejnym artykule.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.