Wynajem mieszkania na pokoje – to nie problem a szansa!
Wynajem pojedynczych pokoi od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. W obliczu rosnących cen często decydują się na niego młodzi – zaczynający studia lub stawiający pierwsze kroki na rynku pracy. Z kolei dla właścicieli mieszkań jest to kuszący sposób na zarobek – wyjaśniamy, kiedy warto się na to zdecydować i jak to zrobić.
Kiedy lepiej wynająć pokój, niż całą nieruchomość?
Szykując się do wynajmu naszej nieruchomości warto spojrzeć na nią oczami potencjalnych najemców. Kto będzie zainteresowany wynajmem całego mieszkania? A czyje potrzeby zaspokoi wynajem jedynie pokoju? Do tej drugiej grupy najczęściej należą przyjeżdżający do dużego miasta studenci – nie mając wystarczających środków na wynajem kawalerki i chcąc zamieszkać w dobrej lokalizacji, bardzo często decydują się na wynajem pokoju we współdzielonym mieszkaniu. Na takie rozwiązanie decydują się także osoby już po studiach, zaczynające swoją karierę zawodową. Dla nich również – oszczędność i dobra lokalizacja – są kluczowe. Jeżeli więc jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby, posiadając duże mieszkanie w świetnie skomunikowanej lub bliskiej centrum miasta lokalizacji, zdecydowanie warto zastanowić się nad oddaniem pod wynajem pojedynczych pokoi.
Na wynajem pokoi coraz częściej decydują się także właściciele mieszkań w miastach chętnie odwiedzanych przez turystów. Dlaczego? Wielu przyjezdnych, planując kilkudniowy „city-break”, nie chce przepłacać za nocleg w hotelu lub wynajem całego apartamentu – swoje pieniądze woleliby wydać na atrakcje, jakie oferuje im miasto bądź na kolejne podróże. Decydują się więc na wynajęcie pokoju; tańszego i spełniającego wszystkie najważniejsze potrzeby – turyści nie przyjeżdżają przecież po to, aby cały dzień spędzić w czterech ścianach, prawda? A zatem znowu - jeśli jesteśmy właścicielami nieruchomości w dużym, przyciągającym turystów mieście, wynajem mieszkania na pokoje może być bardzo opłacalnym rozwiązaniem.
Umowy z najemcami – jak je skonstruować?
Jeżeli zdecydujemy się oferować wynajem „na pokoje”, musimy liczyć się z tym, że będziemy prawdopodobnie odpowiedzialni za większą ilość najemców – a z każdym będziemy musieli podpisać osobną umowę. Ta kwestia może odstraszyć niektórych właścicieli; bo jak podzielić opłaty za czynsz i media? W jaki sposób ustalić odpowiedzialność za naprawy i sprzątanie wspólnych części mieszkania? W odpowiedzi na te pytania z pewnością pomoże doświadczony agent nieruchomości, który pomoże spisać precyzyjną, wyczerpującą umowę.
Te kwestie nie muszą okazać się jednak tak dużym problemem, jak mogłoby się wydawać. Istnieją różne sposoby podziału kosztów pomiędzy naszych lokatorów. Dobrym pomysłem jest na przykład podział kosztów według ilości pokoi – jeśli wynajmujemy trzy pokoje, to na każdy z nich przypada 1/3 opłat za media i czynsz. Trudności mogą pojawić się, gdy nie wszystkie wynajmowane pokoje są zajęte: wtedy możemy podzielić koszty pomiędzy pozostałych mieszkańców, biorąc oczywiście pod uwagę niższe użycie mediów. Szczegóły rozliczenia w takich sytuacjach muszą zostać zawarte w umowie; nie możemy zostawiać ich domysłom lub zmieniać w trakcie trwania umowy.
Kilka wynajmowanych pokoi to także kilkoro różnych, nieznających się lokatorów. W życiu codziennym, zwłaszcza na gruncie współdzielonego mieszkania, zdarzają się sporne sytuacje – związane z dbaniem o czystość czy odpowiedzialnością za naprawy. Jako właściciele nie powinniśmy wchodzić w środek ewentualnych konfliktów; możemy jednak ustalić zasady, obowiązujące lokatorów i zachęcające ich do wspólnego dbania o wynajmowany lokal.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.