Zasady bezpiecznego najmu - garść porad dla najemców
Często wydaje nam się, że po zakończonych sukcesem poszukiwaniach idealnego lokum do wynajęcia możemy odetchnąć z ulgą i zacząć planować wystrój naszego nowego wnętrza. Jednak zanim się wprowadzimy do najmowanego mieszkania, czeka nas kilka niezwykle ważnych formalności. O czym warto pamiętać przed złożeniem podpisu na umowie?
Umowa najmu – obowiązkowa lektura przed odbiorem kluczy!
Chociaż może wydawać się to oczywiste, warto przypomieć o tym, że dobrze sporządzona umowa najmu to nie tylko czysta formalność – przede wszystkim, powinna być gwarancją naszego bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie ją przeanalizować przed podjęciem decyzji o najmie wymarzonego mieszkania. Uwagę na pierwszym miejscu powinny zwrócić szczegóły dotyczące płatności - upewnijmy się, że właściciel w przejrzysty sposób informuje nas o kosztach związanych z mediami; spytajmy także o warunki ewentualnych podwyżek czynszu. W umowie powinien znaleźć się zapis o terminie płatności i konsekwencjach jego niedotrzymania. Warto przemyśleć, czy będzie on odpowiadał naszym możliwościom, a jeśli nie – porozmawiać o korzystnej dla obu stron zmianie.
Nie ma rzetelnej umowy najmu bez ustalonych warunków odstąpienia od umowy. Przy lekturze dokumentów sprawdźmy, czy umowa zapewnia nam możliwość dogodnego jej rozwiązania – na wypadek problemów z mieszkaniem lub chęci zmiany lokum. Wypowiedzenie umowy jest także prawem właściciela mieszkania; mając to na uwadze, koniecznie upewnijmy się, że zapewnia nam on okres wypowiedzenia, a same warunki zerwania umowy są wobec nas uczciwe. W razie wątpliwości, dobrym wsparciem przy dopinaniu szczegółów umowy będzie towarzyszący nam negocjator nieruchomości.
Protokół zdawczo – odbiorczy pomoże uniknąć sporów
Najważniejszym załącznikiem do umowy najmu jest protokół zdawczo – odbiorczy, zawierający informacje dotyczące stanu mieszkania i jego wyposażenia oraz ewentualnych zniszczeń. Dzięki nim wynajmujący będzie wiedział, czy w trakcie najmu mieszkania nie poczyniliśmy żadnych szkód, które mogłyby w przyszłości postawić pod znakiem zapytania zwrot kaucji. Jednocześnie, powinien zagwarantować nam spokój, jeśli meble w mieszkaniu były choć trochę obtłuczone czy zarysowane jeszcze przed naszym wprowadzeniem się. Aby protokół rzeczywiście spełniał swoje zadanie musimy dopilnować, by nawet najmniejsze zniszczenia zostały w nim odnotowane; świetnym pomysłem będzie zawarcie w protokole zdjęć, prezentujących zastany stan naszych czterech kątów. Dzięki nim powinniśmy uniknąć zbędnych niesnasek przy zdawaniu mieszkania.
Czego możemy oczekiwać, gdy coś się zepsuje?
Jednym z najczęstszych zapalnych punktów pomiędzy najemcami a właścicielami nieruchomości jest kwestia napraw i remontów. Zapisy ich dotyczące mogą znaleźć się w umowie, dowolnie ustalone przez obie strony. Jednak jeśli ich nie będzie, obowiązujące stają się przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów. W dużym uproszczeniu, nakładają one na najemcę odpowiedzialność za to, co „na wierzchu” – a więc podstawową konserwację okien, podłóg, mebli i sprzętu; z kolei właściciel powinien zadbać m.in. o stan instalacji wodociągowych, elektrycznych i grzewczych.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń albo zostaw swój numer - oddzwonimy!
Marta Kulawik
Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami. Dostarcza swoim Klientom sprawdzone informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł. Zawsze też reprezentuje tylko jedną stronę transakcji. Znajomość lokalnego rynku nieruchomości poparta doświadczeniem na rynkach światowych, pozwala jej na kompleksową obsługę każdego rodzaju transakcji z korzyścią dla Klienta.